Bilgi Edinme Hakkı Kanununun
Uygulanmasına İlişkin Esas ve Usuller Hakkında Yönetmelik
BİRİNCİ
BÖLÜM
Amaç,
Kapsam ve Tanımlar
Amaç
Madde 1- Bu
Yönetmeliğin amacı, gerçek ve tüzel kişilerin bilgi edinme hakkını
kullanmalarına ilişkin 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı
Kanununun uygulanmasına dair esas ve usulleri düzenlemektir.
Kapsam
Madde 2- Bu
Yönetmelik; merkezi idare kapsamındaki kamu idareleri ile bunların bağlı,
ilgili veya ilişkili kuruluşlarının, köyler hariç olmak üzere mahalli idareler
ve bunların bağlı ve ilgili kuruluşları ile birlik veya şirketlerinin, T.C.
Merkez Bankası, İMKB ve üniversiteler de dahil olmak üzere kamu tüzel
kişiliğini haiz olarak enstitü, teşebbüs, teşekkül, fon ve sair adlarla
kurulmuş olan bütün kamu kurum ve kuruluşlarının ve kamu kurumu niteliğindeki
meslek kuruluşlarının faaliyetlerinde uygulanır.
Hukuki dayanak
Madde 3- Bu
Yönetmelik, 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi Edinme Hakkı Kanununun 31
inci maddesi uyarınca hazırlanmıştır.
Tanımlar
Madde 4- Bu Yönetmelikte geçen;
a) Kurum ve kuruluş: 2 nci maddede geçen ve kapsama
dahil olan bilgi edinme başvurusu yapılacak tüm makam ve mercileri,
b) Başvuru sahibi: 4982 sayılı Kanun ve bu Yönetmelik
kapsamında bilgi edinme hakkını kullanarak kurum ve kuruluşlara başvuran gerçek
ve tüzel kişileri,
c) Bilgi: Kurum ve kuruluşların kayıtlarında yer alan
4982 sayılı Kanun kapsamındaki her türlü veriyi,
d) Belge: Kurum ve kuruluşların sahip oldukları 4982
sayılı Kanun kapsamındaki yazılı, basılı veya çoğaltılmış dosya, evrak, kitap,
dergi, broşür, etüt, mektup, program, talimat, kroki, plan, film, fotoğraf,
teyp ve video kaseti, harita, elektronik ortamda kaydedilen her türlü bilgi,
haber ve veri taşıyıcılarını,
e) Bilgi veya belgeye erişim: İstenen bilgi veya
belgenin niteliğine göre, kurum ve kuruluşlarca, başvuru sahibine söz konusu
bilgi veya belgenin bir kopyasının verilmesini, kopya verilmesinin mümkün
olmadığı hallerde, başvuru sahibinin bilgi veya belgenin aslını inceleyerek not
almasına veya içeriğini görmesine veya işitmesine izin verilmesini,
f) Kurul: Bilgi Edinme Değerlendirme Kurulunu,
g) Kanun: 9/10/2003 tarihli ve 4982 sayılı Bilgi
Edinme Hakkı Kanununu,
ifade eder.
İKİNCİ
BÖLÜM
Bilgi
Edinme Hakkı, Bilgi Verme Yükümlülüğü ve Bilgi Verme Usulü
Bilgi edinme hakkı
Madde 5-
Herkes, Kanun ve bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usuller çerçevesinde bilgi
edinme hakkına sahiptir.
Türkiye'de ikamet eden yabancılar ile Türkiye'de
faaliyette bulunan yabancı tüzel kişiler, isteyecekleri bilgi kendileriyle veya
faaliyet alanlarıyla ilgili olmak kaydıyla ve karşılıklılık ilkesi
çerçevesinde, Kanun ve bu Yönetmelik hükümlerinden yararlanırlar. Bu kapsamdaki
başvurular Türkçe olarak yapılır. Karşılıklılık ilkesi kapsamında bulunan
ülkeler Dışişleri Bakanlığınca Resmi Gazetede ilan edilir.
Türkiye'nin taraf olduğu uluslararası sözleşmelerden
doğan hak ve yükümlülükleri saklıdır.
Bilgi verme yükümlülüğü kapsamında alınacak tedbirler
Madde 6- Kurum
ve kuruluşlar, Kanunda yer alan istisnalar dışındaki her türlü bilgi veya belgeyi,
Kanunda ve bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usullere göre başvuranların
yararlanmasına sunmak ve bilgi edinme başvurularını etkin, süratli ve doğru
sonuçlandırmak üzere gerekli idari ve teknik tedbirleri almakla yükümlüdür.
Kurum ve kuruluşlar, ellerinde mevcut olan ve bilgi
edinme başvurusuna konu olabilecek bütün bilgi veya belgeleri, bilgi edinme
hakkının kullanımını kolaylaştıracak şekilde tasnif ederler. Bu amaçla kurum ve
kuruluşların belge kayıt, dosyalama ve arşiv düzeniyle ilgili gerekli idari ve
teknik tedbirler alınır.
Bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve
bilgi edinme başvurularından kaynaklanan iş yükünün en aza indirilebilmesi
amacıyla kurum ve kuruluşlar;
a) Görev ve hizmet alanlarına giren konulardaki bilgi
veya belgelerin konularını ve bunların hangi birimde mevcut olduğunu ihtiva
eden kurum dosya planlarını,
b) Görev ve hizmet alanlarına giren konulardaki temel
nitelikli karar ve işlemlerini, mal ve hizmet alımlarını, satımlarını,
projelerini ve yıllık faaliyet raporlarını,
c) Görev ve hizmet alanlarına giren konulardaki kanun,
tüzük, yönetmelik, Bakanlar Kurulu kararı veya diğer düzenleyici işlemlerin
neler olduğunu, yayımlanmışsa hangi tarihli ve sayılı Resmi Gazetede
yayımlandığını, görev ve hizmet alanlarıyla ilgili mevzuatın değişiklikleri
işlenmiş halini,
bilgi iletişim teknolojilerini kullanmak suretiyle
kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Kesinleşen faaliyet ve denetim raporları uygun
vasıtalarla kamuoyunun incelemesine açık hale getirilir.
Kurum ve kuruluşlar, Kanun ve bu Yönetmelik hükümleri
çerçevesinde, bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi
edinme başvurularından kaynaklanan iş yükünün en aza indirilebilmesi amacıyla
kurumsal internet sayfalarını bu madde hükümlerine göre yeniden şekillendirir.
Bu Yönetmelik kapsamındaki kurum ve kuruluşlar, bu bilgileri tek tek birimler
bazında, aynı kurumsal internet sayfası üzerinden; zorunlu hallerde kurumsal
internet sayfasından link verilmek suretiyle birime ait internet sayfası
üzerinden kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Kurum ve kuruluşlar, görev ve hizmet alanlarına giren
konulardaki bilgi veya belgelerin konularını ve bunların hangi birimde mevcut
olduğunu ihtiva eden kurum dosya planlarını, konuyla ilgili mevzuatta
belirlenmiş ilkelere uygun olarak düzenlerler. Kurum dosya planları, kurum ve
kuruluşların basın ve halkla ilişkilerle görevli birimlerinde oluşturulacak
bilgi edinme birimlerinde bulundurulur ve bunlardan yeterli sayıda nüsha
başvuru sahiplerinin istifadesine sunulur. Kurum dosya planlarının bir örneği
de kurum ve kuruluşların kurumsal internet sayfalarından kamuoyunun bilgisine
sunulur.
Bilgi edinme hakkının, elektronik ortamda kullanımını
kolaylaştırmak maksadıyla, EK-1 ve EK-2’de yer alan başvuru formları ile kurum
ve kuruluşların bilgi edinme birimlerinin elektronik posta yoluyla başvuru
kabul edecek elektronik posta adresleri, kurum ve kuruluşların internet
sayfalarında yayımlanır. Bu başvuru formları ayrıca, başvuru sahiplerinin
istifadesi amacıyla bilgi edinme birimlerinde sürekli bulundurulur.
İhtiyari olarak yayımlanabilecek bilgi veya belgeler
Madde 7-
Kurum ve kuruluşlar, bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve
bilgi edinme başvurularından kaynaklanan iş yükünün en aza indirilebilmesi
amacıyla, aşağıdaki türden bilgi veya belgeleri internet sayfaları üzerinden
kamuoyunun bilgisine sunabilirler:
a) Teşkilat yapısı, görevler, bütçe, gelir ve giderler
hakkındaki bilgi veya belgeler,
b) Personel sayısı ve statüleri hakkındaki bilgiler,
c) Verilen hizmetlere ilişkin bilgiler,
d) Karar alma, hizmet sunma ve politika oluşturma yöntemlerine ilişkin bilgiler,
e) Kamuyu etkileyen kararlar ve gerekçeleri,
politikalar, bunlar hakkında idare tarafından yapılan değerlendirmeler ve bu
kararların alınmasına dayanak teşkil eden temel bilgiler ve veriler,
f) Kayıt, dosyalama ve arşiv düzeninin tanıtımına
ilişkin bilgiler,
g) Şikayet ve başvuruların yapılma usulü ve verileceği
merci veya yetkili kişi hakkında bilgiler,
h) İstatistiki veriler, araştırma raporları, makaleler
ve diğer belgeler.
Bilgi edinme birimlerinin oluşturulması
Madde 8- Kurum
ve kuruluşların basın ve halkla ilişkilerle görevli birimlerinde, bilgi edinme
hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi veya belgelere erişimin
zamanında sağlanabilmesi amacıyla bilgi edinme birimleri oluşturulur.
Bünyesinde basın ve halkla ilişkilerle görevli birimi
veya bu birime benzer görevler ifa eden birim bulunmayan kurum ve kuruluşlar,
bilgi edinme hakkının etkin olarak kullanılabilmesi ve bilgi veya belgelere
erişimin zamanında sağlanabilmesi amacıyla, kurum ve kuruluş içindeki bir birim
bünyesinde bilgi edinme birimleri oluştururlar veya doğrudan kurum yöneticisine
bağlı bilgi edinme yetkilisi görevlendirirler.
Bilgi edinme birimlerinde, yeterli sayıda personel
görevlendirilir. Bu birimlerin, bilgi edinme başvurusu yapılabilmesini
kolaylaştıracak fiziki mekana ve teknik donanıma sahip olması esastır.
Bu birimlerde görevli personel, bilgi edinme hakkını
kullanacak kişilerin istekleri halinde, başvurunun nasıl yapılacağı, talep
edilen bilgi veya belgenin kurum ve kuruluşun hangi biriminde bulunabileceği ve
başvuru sonrasındaki işlemler konusunda bilgi verir, açıklama yapar, gerekli
yardımı sağlar ve bilgi edinme başvurularıyla ilgili işlemleri yapar.
Bilgi edinme başvurusunda bulunan kişilerin, kurum ve
kuruluşların ellerinde hangi konularda ve ne türden bilgi veya belgeler
bulunduğu konusunda bilgilenmelerini sağlamak amacıyla, 6 ncı madde uyarınca
kurum ve kuruluşlarca hazırlanacak kurum dosya planları, bilgi edinme
birimlerinde bulundurulur ve bunlardan yeterli sayıda nüsha başvuru
sahiplerinin istifadesine sunulur.
Kurum ve kuruluşların teşkilat yapısına, görev ve
hizmet alanlarına ilişkin bilgiler, tanıtma veya eğitim amaçlı broşürler ve
yayınlar, yıllık faaliyet raporları ile bütçe ve harcamalarına ilişkin raporlar
bilgi edinme birimlerinde bulundurulabilir. Kişiler bu tür tanıtıcı yayınlardan
istifade edebilir.
ÜÇÜNCÜ
BÖLÜM
Bilgi
Edinme Başvurusu
Başvuru usulü
Madde 9-
Gerçek kişiler tarafından yapılacak bilgi edinme başvurusu; başvuru sahibinin
adı ve soyadı, imzası, oturma yeri veya iş adresini içeren dilekçeyle, istenen
bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşa yapılır.
Tüzel kişiler tarafından yapılacak bilgi edinme
başvurusu; tüzel kişinin unvanı ve adresi ile yetkili kişinin imzasını ve yetki
belgesini içeren dilekçeyle, istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve
kuruluşa yapılır.
Dilekçede, istenen bilgi veya belgeler açık ve
ayrıntılı olarak belirtilir. Bilgi veya belgeye erişimin kısa sürede
sağlanabilmesi amacıyla, istenen bilgi veya belgenin konusu, varsa tarihi,
sayısı ve kurum veya kuruluşun hangi biriminden istendiği ve ihtiyaç duyulan
diğer hususlar dilekçede belirtilir.
Merkezi idarenin taşra teşkilatında bulunan bilgi veya
belgelere ilişkin başvurular, valilik veya kaymakamlığa bağlı olarak faaliyette
bulunan bilgi edinme yetkililerine veya taşra teşkilatında bulunan ilgili
birimlere yapılır. İl ve ilçelerde bulunan birimler arasındaki koordinasyon ve
bu işlemlere ilişkin raporların hazırlanması, valilik ve kaymakamlıklardaki
bilgi edinme birimlerince sağlanır. Valilik ve kaymakamlıklarda bulunan bilgi
edinme birimleri, merkez teşkilatını ilgilendiren konularda kendilerine yapılan
başvuruları ilgili idareye gönderir ve durumu başvurana bildirir.
Başka bir kanun uyarınca yapıldığı belirtilmeyen
başvurular, Bilgi Edinme Hakkı Kanunu kapsamında yapılmış sayılır.
Başvuru dilekçelerinin veya başvuru formlarının,
daktiloyla doldurulması veya bilgisayar çıktısı olması şartı aranmaz. Ancak
başvuru dilekçeleri veya formları okunaklı ve anlaşılır bir şekilde yazılır
veya doldurulur.
Başvurunun kurum ve kuruluşa ulaştığı tarih başvuru
tarihidir.
Başvuru dilekçeleri posta yoluyla da kurum ve
kuruluşlara gönderilebilir.
Başvuru üzerine istenen bilgi veya belgeye erişimin
kısa sürede sağlanabilmesi ve bilgi edinme taleplerinin kolaylıkla işleme
konulabilmesi amacıyla, başvuru sahipleri bilgi edinme başvurusuna dair
dilekçelerini verirken, gerçek kişiler için EK-1’de, tüzel kişiler için EK-2’de
yer alan formlardan isterlerse yararlanabilirler. Ancak, elektronik posta ve
faks yoluyla başvuru yapacak gerçek ve tüzel kişilerin EK-1 ve EK-2’de yer alan
formları doldurmaları zorunludur.
Elektronik ortamda veya diğer iletişim araçlarıyla
yapılacak başvurular
Madde 10-
Bilgi edinme başvurusu, kişinin kimliğinin ve imzasının veya yazının kimden
neşet ettiğinin tespitine yarayacak başka bilgilerin yasal olarak
belirlenebilir olması kaydıyla elektronik ortamda veya diğer iletişim
araçlarıyla da yapılabilir.
Gerçek kişiler tarafından elektronik posta yoluyla
yapılacak başvurular, başvuru sahibinin adı ve soyadı, oturma yeri veya iş
adresine ilave olarak kimlik doğrulama amacıyla kullanılacak T.C. kimlik
numarası belirtilmek suretiyle, istenen bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve
kuruluşun bilgi edinme biriminin elektronik posta adresine EK-1’de yer alan
form doldurulmak suretiyle yapılır.
Tüzel kişiler tarafından elektronik posta yoluyla
yapılacak başvurular, tüzel kişinin unvanı ve adresi ile yetkili kişinin T.C.
kimlik numarası belirtilmek suretiyle ve yetki belgesiyle birlikte, istenen
bilgi veya belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşun bilgi edinme biriminin
elektronik posta adresine EK-2’de yer alan form doldurulmak suretiyle yapılır.
Yetki belgesi uygun elektronik araçlarla elektronik ortama aktarılarak
gönderilir.
Gerçek veya tüzel kişiler tarafından, 5070 sayılı
Elektronik İmza Kanunu gereğince elektronik imza kullanılarak gönderilen
başvurularda, T.C. kimlik numarası aranmaz.
Elektronik posta yoluyla yapılacak başvurularda,
başvuru formunun kurum veya kuruluşun bilgi edinme biriminin elektronik posta
adresine ulaştığı tarih, başvuru tarihidir.
Elektronik posta yoluyla yapılacak başvurular için,
kurum ve kuruluşların bilgi edinme birimleri, bu amaçla kurumsal bir elektronik
posta adresi oluşturur ve internet sayfalarında yayımlar.
Kurum ve kuruluşlar elektronik ortamda yapılan
başvuruya elektronik ortamda cevap verebileceği gibi, istenen bilgi veya
belgenin niteliğine göre yazıyla da cevap verebilir. İstenen bilgi veya
belgenin bu yollarla verilmesinin mümkün olmadığı hallerde, söz konusu bilgi
veya belgenin yerinde incelenebilmesi, not alınabilmesi, dinlenebilmesi,
görülebilmesi veya izlenebilmesi imkanı sağlanır.
Başvuru dilekçeleri faks yoluyla da, kurum ve
kuruluşlara gönderilebilir. Ancak faks yoluyla yapılacak başvurularda ayrıca,
gerçek kişiler ile tüzel kişiliği temsile yetkili kişilerin T.C. kimlik
numaraları belirtilir. Faks yoluyla iletilen dilekçelerde, dilekçe sahibi
kendisine faks yoluyla cevap verilmesini isterse, cevap verilecek faks
numarasını dilekçesinde ayrıca belirtir. Kurum ve kuruluşlar, faks yoluyla
yapılan başvurulara, faks yoluyla veya elektronik ortamda cevap verebileceği
gibi, istenen bilgi veya belgenin niteliğine göre yazıyla da cevap verebilir.
İstenen bilgi veya belgenin bu yollarla verilmesinin mümkün olmadığı hallerde,
söz konusu bilgi veya belgenin yerinde incelenebilmesi, not alınabilmesi,
dinlenebilmesi, görülebilmesi veya izlenebilmesi imkanı sağlanır. Faks yoluyla
gelen başvuru dilekçesinin kurum ve kuruluşların bilgi edinme birimlerine
ulaştığı tarih, başvuru tarihidir.
Özürlüler tarafından yapılacak başvurular
Madde 11-
Başvuruda bulunan kimsenin kimliğini tespit etmeye yarayacak başka bilgi veya
özel işaretlerin bulunması halinde, özürlüler bakımından bu bilgi veya özel
işaretler imza yerine geçmek üzere kullanılır.
İstenecek bilgi veya belgelerin niteliği
Madde 12-
Bilgi edinme başvurusu, başvurulan kurum ve kuruluşların ellerinde bulunan veya
görevleri gereği bulunması gereken bilgi veya belgelere ilişkin olmalıdır.
Kurum ve kuruluşlar; ayrı veya özel bir çalışma,
araştırma, inceleme ya da analiz neticesinde oluşturulabilecek türden bir bilgi
veya belge için yapılacak başvurular ile tekemmül etmemiş bir işleme ilişkin
bilgi veya belge için yapılacak başvurulara olumsuz cevap verebilirler.
Belli bir tarihte açıklanacağı, duyurulacağı önceden
belirtilmiş olup, zamanından önce açıklanması halinde kamu yararını zedeleyecek
veya kişisel menfaat temin etmek için kullanılabilecek bilgi veya belgeler,
belirtilen tarihten önce açıklanamaz, erişimi sağlanamaz.
Yayımlanmış veya kamuya açıklanmış bilgi veya belgeler
Madde 13- Kurum
ve kuruluşlarca yayımlanmış veya kitap, broşür, ilan ve benzeri yollarla kamuya
açıklanmış bilgi veya belgeler, bilgi edinme başvurusuna konu olamaz.
Ancak birinci fıkrada belirtilen yollarla kamuoyuna
açıklanmış veya kurum ve kuruluşlarca elektronik ortamda yayımlanmış kamunun
erişimine açık bilgi veya belgelerin ne şekilde, ne zaman ve nerede
yayımlandığı veya açıklandığı başvurana bildirilir.
Başvuruların kabulü, değerlendirilmesi ve işleme
konulması
Madde 14- Başvuru
dilekçeleri veya formları, kurum ve kuruluşların bilgi edinme birimleri
tarafından kabul edilir. Bilgi edinme birimleri, başvuru dilekçeleri veya
formlarının 9 uncu maddede belirtilen şekilde verilip verilmediğinin kontrolünü
yaptıktan sonra bunların evrak kayıtlarını yaparak hazır bulunmaları koşuluyla
başvuru sahiplerine, başvurunun tarih ve sayısını gösteren bir makbuz verir.
Kurum ve kuruluşların bilgi edinme birimleri dışındaki
herhangi bir birimine ulaşan başvuru dilekçeleri veya formlar, işleme
konulmadan derhal bilgi edinme birimlerine gönderilir.
9 uncu maddede belirtilen unsurları içermeyen başvuru
dilekçeleri veya formları ile 10 uncu maddede belirtilen unsurları içermeyen
elektronik posta yoluyla gönderilmiş başvuru dilekçeleri veya formları işleme
konulmaz ve durum başvuru sahibine bildirilir.
Gerçeğe aykırı beyanda bulunduğu sonradan anlaşılan
başvuru sahiplerinin dilekçeleri veya formları, bu durumun anlaşıldığı tarihte
hiç başvuru yapılmamış sayılarak işleme konulmaz.
Elektronik posta yoluyla yapılan bilgi edinme
başvurularında, başvuru sahibi gerçek veya tüzel kişilerin verdiği T.C. kimlik
numarası, İçişleri Bakanlığı Nüfus ve Vatandaşlık İşleri Genel Müdürlüğünün internet
sayfasından, başvuru sahibi tarafından verilen ad ve soyadın doğru olup
olmadığının tespiti amacıyla gerektiğinde sorgulanır. Gerçeğe aykırı ad ve
soyadla yapılan başvurular işleme konulmaz.
Başvuru dilekçesi veya formu kaydedildikten sonra, en
geç iki iş günü içinde kurum veya kuruluşun ilgili birimlerine gönderilir. Bu
yazıda; başvurunun hangi birim tarafından cevaplanacağı ve başvuru sahibine
hangi tarihe kadar cevap verilmesi gerektiği belirtilir. Bu tür yazıların hızlı
bir şekilde ilgili birimlere iletilmesi için gerekli yetki devri işlemleri
ilgili mevzuata uygun olarak yapılır.
Elektronik posta yoluyla gelen başvurular ilgili
birimlere, elektronik ortamda veya başvurunun bilgisayar çıktısı iletilmek
suretiyle gönderilir. Ayrıca başvurunun hangi birim tarafından cevaplanacağı ve
istenen bilgi veya belge hakkında başvuru sahibine hangi tarihe kadar cevap
verilmesi gerektiği belirtilir.
Kurum ve kuruluşlardaki bilgi edinme birimleri, Kanun
ve bu Yönetmelikte belirlenen esas ve usullere göre kurum ve kuruluşların
ilgili diğer birimleriyle koordinasyon içinde görev ifa ederler.
Elektronik ortamda veya yazılı olarak alınan
başvuruların bilgi veya belge güvenliği, kurum ve kuruluşlarda genel hükümlere
göre sağlanır.
Başvuru sahiplerine yardım
Madde 15- Bilgi
edinme birimlerinde görevli personel, bilgi edinme başvurusunda bulunan
kişilere yol göstermekle ve Kanun kapsamında sahip oldukları hakları
kullanabilmeleri için yardımcı olmakla yükümlüdür. Görevli personel bu amaçla,
dilekçe veya formlardaki şekil noksanlıklarını başvuru sahiplerine başvuru
anında belirtir ve bunların nasıl giderileceği konusunda yol gösterir.
İstenen bilgi veya belgelerin belirsizliği
Madde 16- Başvuru
dilekçesi veya formuyla istenen bilgi veya belgeler, yeterince açık ve anlaşılır
değilse, kurum ve kuruluşlar başvurunun hangi nedenlerle yeterince açık ve
anlaşılır olmadığını başvuru sahibine bildirebilir ve ek bilgiler sunmasını
isteyebilir.
Bu takdirde 20 nci maddedeki on beş günlük süre,
belirtilen noksanlıkların tam olarak giderildiği tarihten itibaren başlar.
Başvuru dilekçelerinin diğer kurum ve kuruluşlara
yönlendirilmesi
Madde 17- İstenen
bilgi veya belge, başvurulan kurum ve kuruluştan başka bir yerde bulunuyorsa,
başvuru dilekçesi veya formu bu kurum ve kuruluşun bilgi edinme birimine
gönderilir ve durum ilgiliye bildirilir.
Bu şekilde yönlendirilen başvurunun bilgi veya
belgenin bulunduğu kurum ve kuruluşça alındığı tarihte başvuru yapılmış
sayılır. Sürelerin başlangıcında önceki başvuru dikkate alınmaz.
Kendisine bilgi edinme başvurusunda bulunulan kurum ve
kuruluş, talep edilen bilgi veya belge kendisinde bulunmakla birlikte, istenen
bilgi veya belgenin başka bir veya birden fazla kurum ve kuruluştan neşet
ettiğini veya görev alanına girdiğini tespit ederse, bilgi veya belgeye erişimi
sağlamadan önce, söz konusu kurum ve kuruluşlardan görüş alabilir. Bu takdirde
bilgi veya belgeye erişim otuz iş günü içinde sağlanır. Bu durumda, sürenin
uzatılması ve gerekçesi başvuru sahibine on beş iş günlük sürenin bitiminden
önce bildirilir.
Görüş sorulan kurum ve kuruluşa, görüş bildirmesi için
beş iş gününden az süre verilemez. Görüş sorulan kurum ve kuruluş yetkilileri,
ilgiliye süresinde cevap verilmesi konusunda, kendisine başvuru yapılan kurum
ve kuruluş yetkilileriyle aynı sorumluluğu paylaşır.
Başvuru içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu
ilgilendirmesi durumunda, kendisine başvuru yapılan kurum ve kuruluş, diğer
kurum ve kuruluşlardan istenen bilgi veya belgenin kendisinde bulunmayan
kısmıyla ilgili olarak ilgili kurum ve kuruluşlardan bilgi veya belge talebinde
bulunabilir. Bu takdirde bilgi veya belgeye erişim otuz iş günü içinde
sağlanır. Bu durumda, sürenin uzatılması ve bunun gerekçesi başvuru sahibine on
beş iş günlük sürenin bitiminden önce bildirilir.
DÖRDÜNCÜ
BÖLÜM
Bilgi veya
Belgelere Erişim
Başvuruların cevaplandırılması
Madde 18-
Bilgi edinme birimlerince iletilen başvurular, kurum ve kuruluşların ilgili
birimlerince cevaplandırılır.
Başvuruya cevap verecek birimin, istenen bilgi veya
belgeyi kurum ve kuruluş içindeki başka bir birimden sağlaması, başvuru ile
ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun görüşüne ihtiyaç duyulması veya
başvuru içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi durumunda, 17
nci madde hükmü uygulanır.
Kurum ve kuruluşlar, bilgi edinme başvurularıyla
ilgili cevaplarını yazılı olarak veya elektronik ortamda başvuru sahibine
bildirirler. Ancak, başvuru sahibine elektronik posta yoluyla verilecek
cevaplar, kurum ve kuruluşların bilgi edinme birimleri aracılığıyla gönderilir.
Bu kapsamdaki bir başvuruya hazırlanan cevap, ilgili birim tarafından bilgi
edinme birimlerine yazılı olarak veya elektronik ortamda gönderilir.
Başvurunun cevaplandığı tarih, kurum veya kuruluşun
cevap yazısı üzerindeki tarihtir.
Bilgi edinme başvuruları hakkında gerekli inceleme ve
araştırma, başvuruya cevap verecek birim tarafından yapılır ve başvurular, 20
nci maddede belirtilen süreler içinde cevaplandırılır.
Bütün başvurular olumlu veya olumsuz olarak
cevaplandırılırken, başvuru sahibine gönderilecek yazının bir sureti, yazının
ekleri hariç olmak üzere ayrıca bilgi edinme birimlerine gönderilir.
Başvurunun reddedilmesi halinde bu kararın gerekçesi
ve buna karşı yapılabilecek başvuru yolları ve süreleri belirtilir.
Kamu görevlilerinin ihmali veya kusurlu davranışları
nedeniyle, Kanunda belirtilen süreler içinde başvurunun cevaplandırılmaması,
kurum ve kuruluşların cevap verme yükümlülüğünü ortadan kaldırmaz.
Daha önce cevaplandığı halde aynı kişiler tarafından
yapılan tekrar mahiyetindeki başvurular ile soyut ve genel nitelikteki
başvurular işleme konulmaz ve durum başvuru sahibine bildirilir.
Bilgi veya belgelere erişim usulü
Madde 19-
Kurum ve kuruluşlardan belge istenmesi halinde, başvuru sahibine istenen
belgenin onaylı bir kopyası verilir. Elektronik ortamdaki bilgi veya belgeler,
elektronik posta, veri kopyalamaya yarayan diskler ve diğer araçlarla
verilebilir.
Bilgi veya belgenin niteliği gereği kopyasının
verilmesinin mümkün olmadığı veya kopya çıkarılmasının aslına zarar vereceği
hallerde, kurum ve kuruluşlar başvuru sahibinin;
a) Yazılı veya basılı belgeler için, söz konusu
belgenin aslını incelemesi ve not alabilmesini,
b) Ses kaydı şeklindeki bilgi veya belgelerde bunları
dinleyebilmesini,
c) Görüntü kaydı şeklindeki bilgi veya belgelerde
bunları izleyebilmesini,
sağlarlar.
Bu amaçla, erişimin nasıl, ne zaman ve nerede
sağlanacağı ile gerekli görülen diğer hususlar, başvuru sahibine erişim süresi
içinde bildirilir. Bu şekilde erişim sağlanırken, bilgi veya belgenin
değiştirilmesi, imhası, çalınması veya diğer riskler değerlendirilerek, başvuru
sahibine en az bir görevli nezaret eder ve gerekli diğer tedbirler alınır.
Bilgi veya belgenin yukarıda belirtilenlerden farklı
bir şekilde elde edilmesi mümkün ise, belgeye zarar vermemek şartıyla erişim
sağlanır.
Bilgi veya belgeye erişim süreleri
Madde 20- Kurum
ve kuruluşlar, başvuru üzerine istenen bilgi veya belgeye erişimi on beş iş
günü içinde sağlarlar.
Ancak istenen bilgi veya belgenin, başvurulan kurum ve
kuruluş içindeki başka bir birimden sağlanması; başvuru ile ilgili olarak bir
başka kurum ve kuruluşun görüşünün alınmasının gerekmesi veya başvuru
içeriğinin birden fazla kurum ve kuruluşu ilgilendirmesi durumlarında bilgi
veya belgeye erişim otuz iş günü içinde sağlanır. Bu durumda, sürenin
uzatılması ve bunun gerekçesi başvuru sahibine on beş iş günlük sürenin
bitiminden önce bildirilir.
Gizli bilgileri ayırarak bilgi veya belge verme
Madde 21- İstenen
bilgi veya belgelerde, gizlilik dereceli veya açıklanması yasaklanan bilgiler
ile açıklanabilir nitelikte olanlar birlikte bulunuyor ve bunlar birbirlerinden
ayrılabiliyorsa, söz konusu bilgi veya belge, gizlilik dereceli veya
açıklanması yasaklanan bilgiler çıkarıldıktan sonra başvuranın bilgisine
sunulur. Ayırma gerekçesi başvurana yazılı olarak bildirilir.
Başvuru ücretleri
Madde 22- Kurum
ve kuruluşlar, erişimine olanak sağladıkları bilgi veya belgeler için başvuru
sahibinden, bilgi veya belgelere erişimin gerektirdiği inceleme, araştırma,
kopyalama, postalama ve diğer maliyet unsurları ile orantılı ölçüde ücret
tahsil edebilir. Kurum ve kuruluşlar bu amaçla her yıl bütçe kanununda
belirlenecek ilkelere göre bilgiye erişim ücret tarifesi belirler. Kurum ve
kuruluşlar elektronik posta yoluyla erişimine olanak sağladıkları bilgi veya
belgeler için de, erişimin gerektirdiği inceleme, araştırma ve diğer maliyet
unsurlarıyla orantılı ölçüde ücret tahsil edebilir.
Kurum ve kuruluşlar erişimini sağlayacakları bilgi
veya belgelerin, erişim maliyeti tutarı ve ödemenin nereye yapılacağı hakkında
başvuru sahibini, başvuru tarihinden itibaren on beş gün içinde bilgilendirir.
Ancak, istenen bilgi veya belgenin, başvurulan kurum ve kuruluş içindeki başka
bir birimden sağlanması; başvuru ile ilgili olarak bir başka kurum ve kuruluşun
görüşünün alınmasının gerekmesi veya başvuru içeriğinin birden fazla kurum ve
kuruluşu ilgilendirmesi durumunda, kurum ve kuruluşlar erişim maliyeti tutarı
ve ödemenin nereye yapılacağı hakkında başvuru sahibini, başvuru tarihinden
itibaren otuz gün içinde bilgilendirir.
Bilgi veya belgelere erişim için gereken maliyet
tutarının kurum ve kuruluş tarafından başvuru sahibine bildirilmesiyle, on beş
veya otuz iş günlük süreler kesilir. Başvuru sahibi, bildirimin yapıldığı
tarihten itibaren on beş iş günü içinde ödemeyi gerçekleştirdiğini gösteren belgeyi
sunmadığı takdirde talebinden vazgeçmiş sayılır.
Kamu kurum ve kuruluşlarının, erişimine olanak
sağladıkları bilgi veya belgeler için başvuru sahiplerinden talep edecekleri
ücretler, ilgili kurum ve kuruluş bütçesine gelir olarak kaydedilmek üzere ilgili
saymanlıklara veya bu saymanlıklar adına bankalar ve diğer finans kurumları
veya PTT şubelerinde açılan hesaplara yatırılır.
Kamu kurumu niteliğindeki meslek kuruluşlarının,
erişimine olanak sağladıkları bilgi veya belgeler için başvuru sahiplerinden
talep edecekleri ücretler, ilgili meslek kuruluşları adına açılan hesaba
yatırılır.
Kanunda istisna sayılan bilgi veya belgelere ilişkin
talepler
Madde 23- Kanunda
bilgi edinme hakkının istisnaları olarak düzenlenen konularda yapılan bilgi
edinme başvuruları reddedilir ve ret kararı başvuru sahibine gerekçeli
olarak bildirilir.
İtiraz usulü
Madde 24-
Bilgi edinme istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplerle
reddedilen başvuru sahibi, yargı yoluna başvurmadan önce kararın tebliğinden
itibaren on beş gün içinde Bilgi Edinme Değerlendirme Kuruluna itiraz edebilir.
İtiraz yazılı olarak yapılır. Kurul, bu konudaki kararını otuz iş günü içinde
verir.
20 nci maddede belirtilen süreler içinde, kurum ve
kuruluşlar tarafından başvuru sahibine olumlu veya olumsuz herhangi bir cevap
verilmemesi halinde başvuru, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Kanununun 10
uncu maddesi uyarınca altmış günün geçmesiyle reddedilmiş sayılır.
İkinci fıkra gereğince bilgi edinme istemi Kanunun 16
ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplerle reddedilmiş sayılan başvuru sahibi,
yargı yoluna başvurmadan önce dava açma süresinin başladığı tarihten itibaren
on beş gün içinde Kurula yazılı olarak itiraz edebilir. Kurul, bu konudaki
kararını otuz iş günü içinde verir.
Kurula itiraz, başvuru sahibinin idari yargıya
başvurma süresini durdurur.
Kurul kararları
Madde 25-
Kurul; bilgi edinme başvurusuyla ilgili olarak yapılacak itirazlar üzerine,
Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplere dayanılarak verilen
kararları inceler ve karara bağlar; kurum ve kuruluşlar için bilgi edinme
hakkının kullanılmasına ilişkin olarak kararlar verir.
Kurul, bilgi edinme hakkının kullanılmasına ilişkin
hususları düzenlemeye yetkilidir.
Kurul tarafından istenen bilgi veya belgeler
Madde 26– Bilgi
edinme istemi Kanunun 16 ve 17 nci maddelerinde öngörülen sebeplerle reddedilen
başvuru sahiplerinin Kurula itirazı üzerine, Kurul başvurunun yapıldığı kurum
veya kuruluştan her türlü bilgi veya belgeyi isteyebilir. Kurum ve kuruluşlar,
Kurulun istediği her türlü bilgi veya belgeyi on beş iş günü içinde vermekle
yükümlüdür.
İtiraz üzerine Kurul ayrıca, başvuru sahibi ile kurum
veya kuruluşların, itiraz konusuyla ilgili yazılı veya şifahi görüşlerine
başvurabilir, konuyla ilgili uzmanların görüşünü alabilir ve gerekli gördüğü
diğer incelemelerde bulunabilir.
Kurula gönderilen bilgi veya belgeler ile Kurul
tarafından edinilen görüş, değerlendirme ve incelemelerden gizlilik derecesi
bulunanların korunmasında ve saklanmasında gizlilik ilkesine uyulur. Kurul başkan
ve üyeleri ile bu bilgileri derleyen ve değerlendiren tüm personel gizlilik
ilkesinin gereklerine uymakla yükümlüdür. Bu yükümlülük, Kurul başkan ve
üyeleri ile diğer personelin görevlerinden ayrılmalarından sonra da devam eder.
BEŞİNCİ
BÖLÜM
Bilgi Edinme
Hakkının Sınırları
Devlet sırrına ilişkin bilgi veya belgeler
Madde 27- Açıklanması
halinde Devletin emniyetine, dış ilişkilerine, milli savunmasına ve milli
güvenliğine açıkça zarar verecek ve niteliği itibarıyla Devlet sırrı olan
gizlilik dereceli bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Ülkenin ekonomik çıkarlarına ilişkin bilgi veya
belgeler
Madde 28- Açıklanması
ya da zamanından önce açıklanması halinde, ülkenin ekonomik çıkarlarına zarar
verecek veya haksız rekabet ve kazanca sebep olacak bilgi veya belgeler, bilgi
edinme hakkı kapsamı dışındadır.
İstihbarata ilişkin bilgi veya belgeler
Madde 29- Sivil
ve askeri istihbarat birimlerinin görev ve faaliyetlerine ilişkin bilgi veya
belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Ancak, bu bilgi ve belgeler kişilerin çalışma hayatını
ve meslek onurunu etkileyecek nitelikte ise, istihbarata ilişkin bilgi ve
belgeler aşağıda belirtilen usul ve esaslar çerçevesinde bilgi edinme hakkına
konu olurlar:
a) Bilgi edinme başvuruları bizzat ilgilisi veya
konuya ilişkin olarak düzenlenen özel vekaletname ile yetkilendirilmiş olmak
koşulu ile vekili tarafından yapılır.
b) Sivil ve askeri istihbarat birimlerinin görev ve
faaliyetlerine ilişkin bilgi veya belgelerden, sadece kişilerin çalışma hayatını
ve meslek onurunu etkileyici nitelikte olan ve ilgilisi hakkında bir işleme
dayanak teşkil etmek üzere işlenmiş veya değerlendirilmiş bilgi veya belgeler
bilgi edinme hakkı kapsamında değerlendirilir.
c) Kurum veya kuruluşların işlemlerine dayanak teşkil
etmek üzere, istihbarat birimlerinden talep edilen ve istihbarat birimlerince
değerlendirilmek suretiyle kurum veya kuruluşların istifadesine sunulan
istihbari bilgi veya belgelere ilişkin bilgi edinme hakkı kapsamındaki
başvurular, söz konusu araştırma veya soruşturmanın yapılmasını talep eden
kurum veya kuruluşun bilgi edinme birimine yapılır ve başvuruya erişim bu kurum
veya kuruluşça sağlanır.
İdari soruşturmaya ilişkin bilgi veya belgeler
Madde 30- Kurum
ve kuruluşların yetkili birimlerince yürütülen idari soruşturmalarla ilgili
olup, açıklanması veya zamanından önce açıklanması halinde;
a) Kişilerin özel hayatına açıkça haksız müdahale
sonucunu doğuracak,
b) Kişilerin veya soruşturmayı yürüten görevlilerin
hayatını ya da güvenliğini tehlikeye sokacak,
c) Soruşturmanın güvenliğini tehlikeye düşürecek,
d) Gizli kalması gereken bilgi kaynağının açığa
çıkmasına neden olacak veya soruşturma ile ilgili benzeri bilgi ve bilgi
kaynaklarının temin edilmesini güçleştirecek,
bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı
dışındadır.
Adli soruşturma ve kovuşturmaya ilişkin bilgi veya
belgeler
Madde 31- Açıklanması
veya zamanından önce açıklanması halinde;
a) Suç işlenmesine yol açacak,
b) Suçların önlenmesi ve soruşturulması ya da
suçluların kanuni yollarla yakalanıp kovuşturulmasını tehlikeye düşürecek,
c) Yargılama görevinin gereğince yerine getirilmesini
engelleyecek,
d) Hakkında dava açılmış bir kişinin adil yargılanma
hakkını ihlal edecek,
nitelikteki bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı
kapsamı dışındadır.
1412 sayılı Ceza Muhakemeleri Usulü Kanunu, 1086
sayılı Hukuk Usulü Muhakemeleri Kanunu, 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü
Kanunu ve diğer özel kanun hükümleri saklıdır.
Özel hayatın gizliliği
Madde 32- Kişinin
izin verdiği haller saklı kalmak üzere, özel hayatın gizliliği kapsamında,
açıklanması halinde kişinin sağlık bilgileri ile özel ve aile hayatına, şeref
ve haysiyetine, mesleki ve ekonomik değerlerine haksız müdahale oluşturacak
bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Kamu yararının gerektirdiği hallerde, kurum ve
kuruluşların kayıtlarında bulunan kişisel bilgi veya belgeler, kurum ve
kuruluşlar tarafından, ilgili kişiye en az yedi gün önceden haber verilerek
yazılı rızası alınmak koşuluyla açıklanabilir.
Haberleşmenin gizliliği
Madde 33- Haberleşmenin
gizliliği esasını ihlal edecek bilgi veya belgeler, bilgi edinme hakkı kapsamı
dışındadır.
Ticari sır
Madde 34- Kanunlarda
ticari sır olarak nitelenen bilgi veya belgeler ile, kurum ve kuruluşlar
tarafından gerçek veya tüzel kişilerden gizli kalması kaydıyla sağlanan ticari
ve mali bilgiler, bilgi edinme hakkı kapsamı dışındadır.
Fikir ve sanat eserleri
Madde 35- Fikir
ve sanat eserlerine ilişkin olarak yapılacak bilgi edinme başvuruları hakkında
ilgili kanun hükümleri uygulanır.
Kurum içi düzenlemeler
Madde 36- Kurum
ve kuruluşların, kamuoyunu ilgilendirmeyen ve sadece kendi personeli ile kurum
içi uygulamalarına ilişkin düzenlemeler hakkındaki bilgi veya belgeler, bilgi
edinme hakkının kapsamı dışındadır. Ancak, söz konusu düzenlemeden etkilenen
kurum çalışanlarının bilgi edinme hakları saklıdır.
Kurum içi görüş, bilgi notu ve tavsiyeler
Madde 37- Kurum
ve kuruluşların faaliyetlerini yürütmek üzere, elde ettikleri görüş, bilgi
notu, teklif ve tavsiye niteliğindeki bilgi veya belgeler, kurum ve kuruluş
tarafından aksi kararlaştırılmadıkça bilgi edinme hakkı kapsamındadır.
Bilimsel, kültürel, istatistik, teknik, tıbbi, mali,
hukuki ve benzeri uzmanlık alanlarında yasal olarak görüş verme yükümlülüğü
bulunan kişi, birim ya da kurumların görüşleri, kurum ve kuruluşların
alacakları kararlara esas teşkil etmesi kaydıyla bilgi edinme istemlerine
açıktır.
Tavsiye ve mütalaa talepleri
Madde 38- Tavsiye
ve mütalaa taleplerine ilişkin başvurular bilgi edinme hakkı kapsamı
dışındadır.
Gizliliği kaldırılan bilgi veya belgeler
Madde 39- İlgili
mevzuat uyarınca gizliliği kaldırılmış bilgi veya belgeler, bilgi edinme
hakkının sınırları olarak Kanunda düzenlenen diğer istisnalar kapsamına
girmediği takdirde bilgi edinme başvurularına açık hale gelir.
ALTINCI
BÖLÜM
Çeşitli ve
Son Hükümler
Arşiv malzemesi ve arşivlik malzemeler
Madde 40– Başvuru
sahiplerinin; Devlet Arşivleri Genel Müdürlüğü veya araştırma hizmeti veren
diğer arşivlerde mevcut arşiv malzemesi ve arşivlik malzemeden yararlanma
şartları, yükümlülükleri ve arşiv malzemesinin örneklerinin verilmesi
hususunda, 31/1/2002 tarihli ve 2002/3681 sayılı Bakanlar Kurulu Kararı ile
tespit edilen hükümler, süre hariç olmak üzere uygulanır.
Yargı denetimi dışında kalan işlemler
Madde 41–
Yargı denetimi dışında kalan idari işlemlerden kişinin çalışma hayatını ve
mesleki onurunu etkileyecek nitelikte olanlar, bilgi edinme hakkı kapsamına
dahildir. Ancak bu şekilde sağlanan bilgi edinme hakkı, işlemin yargı
denetimine açılması sonucunu doğurmaz.
Denetim ve ceza hükümleri
Madde 42- Bilgi
edinme hakkının kullanımı kapsamındaki başvurulara ilişkin uygulamalar, kurum
ve kuruluş yöneticilerince mevzuat dahilinde denetlenir.
Kanunun ve bu Yönetmeliğin uygulanmasında ihmali,
kusuru veya kastı bulunan memurlar ve diğer kamu görevlileri hakkında,
işledikleri fiillerin genel hükümler çerçevesinde ceza kovuşturması
gerektirmesi hususu saklı kalmak kaydıyla, tabi oldukları mevzuatta yer alan
disiplin cezaları uygulanır.
Kanunda ve bu Yönetmelikte belirtilen usul ve esaslar
çerçevesinde erişilen bilgi ve belgeler ticari amaçla çoğaltılamaz,
kullanılamaz, erişimi sağlayan kurum ve kuruluştan izin alınmaksızın
yayınlanamaz. Bu madde hükmüne aykırı olarak erişilen bilgi veya belgeleri
ticari amaçla çoğaltanlar, kullananlar veya yayınlayanlar hakkında kanunların
cezai ve hukuki sorumluluğa ilişkin hükümleri uygulanır.
Eğitim
Madde 43–
Kurum ve kuruluşlar, Kanunun ve bu Yönetmeliğin uygulanması konusunda
personeline gerekli eğitimi sağlar ve bu amaçla eğitim programları düzenler.
Rapor düzenlenmesi
Madde 44- Kurum
ve kuruluşlar, bir önceki yıla ait olmak üzere;
a) Kendilerine yapılan bilgi edinme başvurularının
sayısını,
b) Olumlu cevaplanarak bilgi veya belgelere erişim
sağlanan başvuru sayısını,
c) Reddedilen başvuru sayısı ve bunların dağılımını
gösterir istatistik bilgileri,
d) Gizli ya da sır niteliğindeki bilgiler çıkarılarak
ya da bu nitelikteki bilgiler ayrılarak bilgi veya belgelere erişim sağlanan
başvuru sayısını,
e) Başvurunun reddedilmesi üzerine itiraz edilen
başvuru sayısı ile bunların sonuçlarını,
gösterir bir rapor hazırlayarak, bu raporları her yıl
Şubat ayının sonuna kadar Bilgi Edinme Değerlendirme Kuruluna gönderirler. Bu
raporlar, bilgi edinme birimlerinin koordinasyonunda hazırlanır. Bağlı, ilgili
ve ilişkili kamu kurum ve kuruluşları raporlarını bağlı, ilgili ya da ilişkili
oldukları bakanlık vasıtasıyla iletirler. Kurul, hazırlayacağı genel raporu,
söz konusu kurum ve kuruluşların raporları ile birlikte her yıl Nisan ayının
sonuna kadar Türkiye Büyük Millet Meclisine gönderir. Bu raporlar takip eden
iki ay içinde Türkiye Büyük Millet Meclisi Başkanlığınca kamuoyuna açıklanır.
Geçici Madde 1- Kurum ve kuruluşlarda bir ay içinde 8 inci madde hükümlerine uygun
olarak bilgi edinme birimleri oluşturulur.
Geçici Madde 2- Kurum ve kuruluşlar, bu Yönetmeliğin yayımı tarihinden itibaren üç ay
içinde 6 ncı maddede belirtilen kurum dosya planlarını, bilgi edinme hakkının
kullanımını kolaylaştıracak şekilde hazırlar ve bilgi iletişim teknolojilerini
kullanmak suretiyle kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Geçici Madde 3- Kurum ve kuruluşların belge kayıt, dosyalama ve arşiv düzeninde ihtiyaç
duyulan mevzuat değişiklikleri ve diğer düzenleyici işlemler altı ay içinde
yapılır.
Geçici Madde 4- Kurumsal internet sayfası bulunmayan kurum ve kuruluşlar iki ay içinde
internet sayfalarını oluştururlar.
Geçici Madde 5- Kurum ve kuruluşların bilgi edinme birimleri iki ay içinde elektronik
posta yoluyla başvuru kabul edecek elektronik posta adreslerini oluşturarak
internet sayfalarından kamuoyunun bilgisine sunarlar.
Geçici Madde 6- 22 nci maddenin birinci fıkrasında belirtilen başvuru ücretlerine
ilişkin ilkeler belirleninceye kadar, 2004 yılı için uygulanmak üzere kurum ve
kuruluşlar tarafından tespit edilecek tarifelere göre ücret tahsil edilebilir.
Ancak erişimine olanak sağlanan bilgi veya belgelerin ilk on sayfalarının
kopyaları için, postalama maliyeti dahil herhangi bir ücret alınmaz.
Yürürlük
Madde 45- Bu
Yönetmelik 24/4/2004 tarihinden geçerli olmak üzere yayımı tarihinde yürürlüğe
girer
Yürütme
Madde 46- Bu
Yönetmelik hükümlerini Bakanlar Kurulu yürütür.